Dziś ważne jest, aby firma tworzyła treści we wszystkich kanałach komunikacji. Zanim jednak przejdziesz do etapu pisania, ważne jest, abyś miał dobrą strategię. Jeśli zastanawiasz się, czemu ma służyć ta strategia, odpowiedź jest prosta: dzięki niej będziesz wiedział, z kim rozmawiać, jak się wyrażać, jak często i na jakich kanałach. Oto 5 kroków do stworzenia skutecznej strategii dla Twojego content marketingu.
Krok 1: Zdefiniuj swoje cele w zakresie marketingu treści.
Prawdopodobnie masz cele do osiągnięcia, a zanim zaczniesz, ważne jest, aby wiedzieć, co to jest. Oto kilka przykładów dość powszechnych celów.
1. Zwiększanie świadomości marki.
2. Zwiększenie liczby subskrypcji i leadów.
3. Napędzaj ruch na swojej stronie internetowej.
4. Zachęć czytelników do wypełnienia formularza w celu wygenerowania leadów.
Definiując swoje cele, zadaj sobie pytanie, jak będziesz mierzył ich realizację. Jeśli nie masz odpowiedzi na to pytanie, przemyśl jeszcze raz swoje cele. Wszystkie one muszą być mierzalne.
Bądź ostrożny, nie pisz treści z myślą o "celu". Wymyśl pomysły na treści, a następnie zastanów się, jak połączyć treść i cel. Czasami prosty przycisk Call to Action może wystarczyć, aby zaangażować odwiedzającego do podjęcia kolejnego kroku. Dodaj tę opcję na dole strony lub artykułu, na przykład.
Krok 2: Określenie celu treści.
Musisz pisać treści zgodnie z Twoimi odbiorcami. Co zamierzasz im powiedzieć? Jak będziesz z nimi rozmawiać? Jak często? Na jakich kanałach (blog, e-maile, sieci społecznościowe, itp.)? Odpowiedzi dotyczą ich wszystkich. Muszą czuć się zaangażowani.
Jeśli korzystasz z sieci społecznościowych, pamiętaj, że każda z nich ma swoją specyfikę. LinkedIn jest raczej profesjonalną siecią, pozwala na dotarcie do różnych sektorów działalności i różnych stanowisk. Twitter to szybkie i wirusowe narzędzie, gdzie zwolennicy angażują się poprzez retweeting. Facebook pozwala na targetowanie według grup wiekowych, co może być przydatne. Więc nie będziesz mówił w ten sam sposób na różnych portalach społecznościowych. To się nazywa strategia mediów społecznościowych.
Krok 3: Jaki rodzaj treści?
Teraz, w swojej strategii content marketingowej zdefiniowałeś swoje cele i zadania, więc nadszedł czas, aby przejść do etapu realizacji.
Twoje treści muszą ilustrować Twój obszar działania i Twoją wiedzę. W technologii cyfrowej wybór treści jest ogromny. Możesz zaoferować im artykuły na blogu, białe księgi, biuletyny, spersonalizowane e-maile zgodnie z ich preferencjami, itp. Bądź świadomy, że dziś treści wideo są prawdziwym atutem. Od Ciebie zależy, czy będzie to pasowało do Ciebie i Twoich perspektyw.
Ważne jest, aby zróżnicować treść w zależności od typu profilu klienta.
1. Jesteś już klientem? Dla tych, którzy już korzystają z Twoich produktów lub usług, ważne jest, aby budować lojalność. Zaoferuj im na przykład nowe produkty/usługi. Spraw, aby poczuli się uprzywilejowani, oferując im podgląd nowych produktów.
2. Przyszły klient? Aby przyciągnąć więcej ludzi, musisz mówić do szerszej publiczności. W swoich wpisach na blogu, na przykład, ucz ich wskazówek, udzielaj im rad. Musisz wzbudzić zainteresowanie, aby okazać się dla nich niezbędnym. Wzbudzanie zainteresowania sprawi, że będziesz bardziej efektywny i zaangażowany. Jeśli Twoja strategia marketingu treści jest dopasowana do grupy docelowej, zobaczysz, że liczba Twoich klientów wzrośnie.
Krok 4: Wdrożenie planu w życie.
Aby uzyskać jaśniejszy obraz, zacznij od stworzenia osi czasu w arkuszu kalkulacyjnym Excel. W tym planie realizacji możesz zapisać pomysły na treści, przez kogo będą robione, kiedy, po co i dla jakiego kanału komunikacji (blog, newsletter, social media). Tabela ta może być bardzo syntetyczna, jak i bardzo szczegółowa, ale przede wszystkim bardzo precyzyjna. Pozwoli Ci to na lepsze odnalezienie się w terenie. Preferuj pracę w kolumnach, Twój dokument będzie bardziej zrozumiały i bardziej zwiewny.
Zadaj sobie pytanie, w jakim okresie pracujesz. Czy zrobisz harmonogram tygodniowy, miesięczny czy kwartalny? Im więcej wiesz na samym początku, tym lepsza będzie Twoja organizacja.
Kiedy już przygotujesz harmonogram, zdecyduj o datach publikacji. Istnieją narzędzia do planowania postów na portalach społecznościowych, takich jak Hootsuite na przykład. Integrujesz swój tekst, dołączasz zdjęcie i wybierasz datę swojego harmonogramu. Poprzez CMS, jak na przykład WordPress, będziesz miał również wybór, aby opublikować swój artykuł natychmiast lub zaplanować go na później.
Krok 5: Promuj swoje treści.
Aby uzyskać lepszą widoczność i wyniki, skup się na sieciach społecznościowych. Są to bardzo użyteczne kanały komunikacji, ponieważ są bardzo aktywne. Główne z nich to LinkedIn, Twitter, Facebook i Instagram, ale także YouTube, jeśli tworzysz treści wideo.
Uważaj, każda sieć społecznościowa ma swoją specyfikę i nie można komunikować się na niej w ten sam sposób. Przykładowo, na Instagramie uwagę przykuwa oryginalność zdjęć, natomiast na LinkedIn można znaleźć przede wszystkim różne sektory działalności i zawody, dzięki którym można zbudować książkę adresową.
Sieć społecznościowa nie jest jedynym środkiem komunikacji. Twoja firma może komunikować się poprzez tygodniowe, miesięczne, kwartalne newslettery, itp. Ważne jest, aby był on aktualny, a przede wszystkim, aby nie spamować lub nękać czytelników. Wreszcie, aby zmierzyć skuteczność promocji treści, bardzo przydatne może być na przykład Google Analytics.
Podążając za tymi 5 krokami, powinieneś mieć wszystkie karty w ręku, aby osiągnąć skuteczną strategię marketingu treści. Teraz wszystko zależy od ciebie.
5 wskazówek jak samemu zaprojektować stronę internetową swojej firmy?