Nowoczesna strona internetowa to jeden z fundamentów prowadzenia biznesu. Spełnia ona nie tylko zwykłą funkcję informacyjną, lecz także jest skutecznym narzędziem komunikacji pomiędzy biznesem a jego potencjalnymi i obecnymi klientami. Jednocześnie strony internetowe dla biznesu muszą być także przyjazne licznym działaniom marketingowym. Wiele firm wykorzystuje CMS, by stworzyć swoje wizytówki w sieci, jednak czy jest to najlepsze rozwiązanie?
Czym jest CMS i jakie są jego zalety?
CMS (ang. Content Management System) to system zarządzania treścią. Jest to oprogramowanie, dzięki któremu można tworzyć cyfrowe treści i nimi zarządzać. Najpopularniejszy system CMS to WordPress, na którym działa około 40% wszystkich stron internetowych. Istnieje wiele innych systemów tego typu.
Wymieniając charakterystyczne dla CMS zalety, należy przede wszystkim wymienić łatwość, z jaką osoby nieumiejące kodować mogą stworzyć stronę internetową. CMS umożliwia szybkie tworzenie stron internetowych niewielkim nakładem pracy, a często nie jest konieczna do tego nawet znajomość HTML-a, czy CSS-a. Proces budowy strony na popularnych systemach CMS przypomina nieco budowanie z klocków.
Chociaż nowoczesna strona internetowa może powstać w ten sposób bez kodowania, jeżeli zna się jednak chociażby jego podstawy, można uzyskać większą kontrolę nad procesem, a także nad wyglądem strony.
Na tym związane z CMS zalety się nie kończą. Wiele systemów tego typu sprawia, że osoby w danym przedsiębiorstwie mogą z łatwością tworzyć rozmaite treści na stronę w sposób niezwykle prosty i nie muszą posiadać one specjalistycznej wiedzy. Wszystko odbywa się z poziomu wygodnego panelu.
Strony zbudowane na systemach CMS mogą być też dość łatwo zintegrowane z różnymi zewnętrznymi usługami, w tym z narzędziami służącymi marketingowi, co jest ważne dla wielu firm. Są one też łatwe do optymalizacji pod SEO.
Wady CMS
Chociaż systemy takie zrewolucjonizowały nowoczesny biznes, warto wymienić też związane z budowaniem stron na CMS wady.
Dla wielu biznesów system CMS to z pewnością rozwiązanie zbyt mało elastyczne. Każde takie oprogramowanie jest oparte na ściśle określonych technologiach w konkretnych wersjach. Często się zdarza, że przy użyciu danego systemu zarządzania treścią nie można uzyskać dokładnie takiego efektu, jakiego się pragnie i trzeba iść na pewne kompromisy. Im bardziej ma być złożona nowoczesna strona internetowa i im więcej funkcjonalności ma ona posiadać, tym trudniej będzie znaleźć system CMS, który w pełni sprawdzi się przy jej budowie.
Brak elastyczności przy użyciu CMS oznacza też ograniczoną możliwość kształtowania wyglądu i układu strony internetowej. W przypadku strony napisanej od podstaw można ją uformować tak, jak się chce, natomiast CMS, chociaż często daje wiele opcji do wyboru, nie zawsze pozwala na dowolność.
Inne charakteryzujące CMS wady to także znacznie wolniejsze działanie stron i ich mniejsza stabilność w porównaniu do stron internetowych dla biznesu napisanych od podstaw. Wdrażając system zarządzania treścią, trzeba więc w szczególnym stopniu położyć nacisk na tworzenie kopii zapasowych danych, aby nie okazało się, że żmudnie tworzone treści znikną.
Brak stabilności często wynika z instalowania niekompatybilnych z daną wersją systemu zarządzania treścią wtyczek i rozszerzeń. Chociaż elementy te są w stanie znacznie rozszerzyć funkcjonalność strony, mniej doświadczone lub nieuważne osoby często nie sprawdzają, czy dane rozszerzenie lub wtyczka okaże się kompatybilne ze stroną, a wskutek błędu strona może nawet przestać działać.
Dość często zdarza się też, że system CMS będzie oferował mniejszy poziom bezpieczeństwa, gdyż budując stronę z gotowych modułów, ciężko jest je zapewnić, gdy nawet nie wie się, co znajduje się w ich wnętrzu. Dlatego też, jeżeli bezpieczeństwo ma być priorytetem, strony internetowe dla biznesu powinny być tworzone raczej od podstaw przez doświadczonych programistów, a jeżeli jednak wybierze się CMS, również powinno zatrudnić się do tego najlepszych ekspertów, którzy dodatkowo zbadają nowo powstałą stronę pod kątem ewentualnych problemów z bezpieczeństwem i podatności na ataki.
Towarzyszące CMS zalety i wady sprawiają, że bardzo ciężko się zdecydować, czy używać właśnie tego rozwiązania, by zbudować strony internetowe dla biznesu. Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi, gdyż każdy biznes jest inny, tak samo, jak każda strona posiada inne funkcje i wymaga innych technologii. Na pewno jednak zawsze powinno się rozważyć też inne rozwiązanie niż system zarządzania treścią i zestawić wady i zalety jego zastosowania w przypadku konkretnego przedsiębiorstwa.
Optymalizacja stron pod SEO – co warto wiedzieć o wyszukiwarce Google i dlaczego powinno się skoncentrować swoje wysiłki na awansie internetowej wizytówki w sposób organiczny?